MMMalts

01-03-2020

Geschiedenis

Mark en Manny als onafhankelijke bottelaars.

Alles begon in 2012 toen Mark meewerkte aan de restoratie van een iconische filmset.

In 2012 werkte Mark mee aan het project "Save the Lars Homestead". Daar restaureerde hij en een team de iconische filmset in de Tunesische woestijn. Om dit te vieren en de andere leden van het team te verrassen bottelde hij een "Save Lars" whisky. Dit in samenwerking met Imanuel "Manny" Dijk, een al even grote whisky fan.  Aangezien Star Wars een trilogie is, moest deze reeks ook een trilogie worden. Dus zo geschiede.

In eerste instantie werden er maar 6 flesjes gebotteld: één voor elk teamlid.

Ondanks de vele vraag werd snel beslist om de rest van het vat op te kopen van A.D.Rattray. Ook hier hadden ze geluk of zoals men zegt "op het juiste moment op de juiste plaats". De sales & business development manager is ook een Star Wars fan. Deze was dus zeer vereerd om de resterende 100 flessen in het vat te bottelen.

De eerste botteling was een Bruichladdie 20Y 1990 , daarna "off course"a Auchentoshon 24y 1989 and as final a Balmenach 14Y (video op Mark zijn youtube kanaal, Marks ramblings 117: Balmenach 14y old 2001 for Save Lars whisky). 

Aangezien deze trilogie een immens succes was, besloten ze een stap verder te gaan en lanceerden ze hun eigen limited serie met hun eigen logo MMM in 2016. (Mark&Manny&Malts).

Sindsdien kunnen we van hen elk jaar 4 releases verwachten onder de vorm van een serie:

in 2016: Animal Serie                                                                                                                                              The Ape, The Tiger, The Python, The Elephant

in 2017: Galaxie serie
Saturn, Venus, Moon, Mars

in 2018: Antartica serie
Neko Harbour, Brown Station, Paradise Bay, Weddell Sea

in 2019: tribe serie
The Picts, The Celts, the Fenians, The Vikings

en nu 2020: artist serie:
Aries

Iedere zomer, sinds hun oprichting, werd er eveneens een gin batch uitgebracht.

Artist serie

Inleiding

Voor deze vijfde reeks intussen al, zullen er terug vier releases zijn. De labels zullen ditmaal kunstwerken zijn van Nathalie Pien. Ik hoor de vraag al komen: hoe komen ze op het idee om kunstwerken als labels te gaan gebruiken?

Wel, Mark geeft regelmatig tastings in de Rolf Benz Lounge in Gent. Op één van die tastings stonden er net enkele werken tentoon van Nathalie Pien. Ze werden er beiden naartoe getrokken door de gedurfde composities, het kleurgebruik ...

Dus Mark en Manny informeerden van wie deze werken zijn. De verrassing was nog eens zo groot toen ze hoorden dat deze werken van een Vlaamse artieste zijn en dat de eigenaar van de Lounge haar persoonlijk kent. De volgende stap was simpel: contact opnemen met haar. Mark en Manny inviteerden Nathalie op één van hun tastings. Ook al is zij niet vertrouwd met whisky toch aanvaardde ze de uitnodiging en er werd die avond gepraat over haar kunstwerken, whisky...

Het contact verliep zo vlot dat de vraag niet kon uitblijven. "Kunnen we uw kunstwerken gebruiken voor onze labels". Haar antwoord was ja. En wat waren ze hier blij om.  Er kon zelfs een "happy dance" van af. Maar dan kunst en whisky combineren lijkt me toch geen evidentie: het werk moet toch compatibel zijn met de whisky of moet het omgekeerd?? Wat had ik graag deze brainstorm op een achtergrond mee gevolgd. Na enkele tastingsessies werd het schilderij ARIES gekozen als perfecte match.

De geboorte van de Artist serie is een feit.

Wie meer van Nathalie Pien wil zien/weten neem een kijkje op haar site www.nathaliepien.eu

En dan nu ... eindelijk!  Mijn impressie van deze eerste release:

ARIES

Secret Islay 5y 

cask: Bourbon

Abv: cask strenght 52,1%

distillery: secret (voor de puzzelaars in anagram gloria hap)

Voor één keer geen traditionele opsplitsing neus/ smaak/ finish maar gewoon neergeschreven wat me direct opviel.

Van zodra je deze uitschenkt in het glas verspreidt hij een boeket van rokerige aroma's. Dit met een vleugje zoetigheid, jodium. Onmiddellijke associatie met citrus, munt, iodine, medicinaal, groene bananen, vlezig, speels en funky. Man, wat is dit lekker! Hij windt er in ieder geval geen doekjes rond. De turf wordt mooi omringd door lichte fruittoetsen: kokos, witte chocolade, munt en terug het vlezige. De volle smaak wordt gekarakteriseerd door de typische turfrook van Islay.  De finish is mineraal, zeewier, vanille, banaan, spicy en lang. Een single malt in zijn pure vorm.

Zeer leuke en lekkere whisky van Mark en Manny en dit voor maar €60. Jammer genoeg zijn deze steeds snel weg. Hou dus social media in het oog als je ooit een flesje van hen wil bemachtigen.

Check zeker Mark zijn youtube kanaal "markjedi1" of volg op facebook Whivie en/of MMM Mark & Manny's. 

Rest ons enkel nog een score: 88/100


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin